Jamtam.reismee.nl

roti of bami?

Dag allemaal, Het laatste bericht was van oudjaarsmiddag, na de vuurwerkestafette. Toen dachten we nog dat het geknal erop zat, maar uh, na korte rust begon het siervuurwerk. Ook dat ging met knallen. En tot en met 3 januari ging dat door, legaal. We hebben nu wat meer van Suriname verkend, ook buiten Paramaribo. Zo waren we met bus en korjaal (houten wiebelboot) naar Fort Nieuw-Amsterdam. Het fort vonden we vooral interessant om de vogels en vlinders die er rondfladderden. Helaas konden we de rivierdolfijnen niet vanaf de kant zien, dus hebben we daarvoor een tour geboekt. Samen met oma Anna hebben we heel wat dolfijnen gezien. Opa durfde niet. Het eten: roti of Javaans (heeeeerlijke bami, met sate of loepia, of bakbanaan, mmmm). We hebben zelf ook nog pompoenensoep gekookt. En een ronde pannenkoeken, ook lekker voor de verandering! Hobby van de Surinaamse man: rondsjouwen met een vogelkooitje met daarin een zangvogeltje. Daar schijnen ze een kapitaal voor te betalen, en er zijn zangcompetities. Misschien gaan we dat nog zien. Nu zijn wij, Jan en Marjon, net terug van een driedaagse fietstocht door het Commewijne-district. Dit is het gebied van de plantages, op een uurtje fietsen van Paramaribo. De plantages zijn op een enkele na allemaal overwoekerd, bij gebrek aan mankrachten. Blijkbaar wil men hier niet meer voor een hongerloontje in de brandende zon werken. Wij hebben overnacht op de voormalige plantage Frederiksdorp, in een politiewoning. Weinig comfort (koud water uit een put om te douchen en kleine, doorgezakte bedden), maar wat een prachtige omgeving. We zagen bij de oversteek weer dolfijnen, en in de buurt van de plantage kwamen we doodskopaapjes en een agouti tegen. En natuurlijk de gebruikelijke, mooi gekleurde vlinders en vogels. Wat is er al veel moois, zo dicht bij Paramaribo te zien!  Allard is met opa en oma nog naar de dierentuin geweest. Hij heeft zijn aapjes dus ook wel gezien. Donderdag vertrekken we naar de jungle met z'n allen. We gaan dan eerst met een taxi of bus naar Atjoni en dan met een korjaal nog twee uur varen op een rivier naar de lodge. Bush, bush. Hopelijk vallen de enge beesten mee, en meldt zich nog een aap ofzo. Groeten, JAM