Jamtam.reismee.nl

Oud en nieuw in Paramaribo

Dag vrienden, Inmiddels zijn we een uurtje dichter bij Nederland, in Paramaribo! De reis naar hier was lang, met het gebruikelijke wachten. Eerst op maandag met de taxi van Charlotteville naar de veerboot in Scarborough. We hadden geluk met een rustige zee. Drie dagen eerder was de veerdienst nog geannuleerd in verband met harde wind. Oeps, daar hadden we geen moment aan gedacht... Ruim twee uur later waren we weer op Trinidad, waar we weer bij Pax guest house verbleven, rust in een mooie omgeving. En weer yoghurt van het klooster, mmm. Op dinsdagavond vervolgens de vlucht naar Paramaribo, waar we iets na middernacht landden. De immigratierij was lang, de koffers daarentegen snel. Een uur nog met de taxi naar het centrum, en toen slapen. Allard doorstond de reis prima en viel 10 minuten voor aankomst in het appartementencomplex in slaap. Het was toen vlak voor twee. De stad met de vele houten huizen hebben we nu wel verkend. Het is mooi, sfeervol en veel huizen zouden blij zijn met een GAMMA-beurt. We hadden pech bij Fort Zeelandia, want die bleek tot maandag gesloten. Komt nog wel. En ook de boottocht met de postboot door het Commewijne-plantagegebied op vrijdag ging niet door. Wij waren om 7 uur 's ochtends op de SMS-steiger, maar de boot vertrekt alleen met vijf passagiers. En aangezien de Surinamers aan het einde van het jaar blut zijn, waren er slechts drie witjes... We boden aan gewoon voor vijf personen te betalen, maar dat mocht niet. Beetje vaag verhaal.  Gisteren was de jaarafsluiting bij ons appartementencomplex: de baas trakteerde op eten, drinken en KNAL-vuurwerk. Overal in de stad worden lange rollen knappervuurwerk uitgerold en aangestoken om het oude jaar uit te luiden. Vandaag is de beroemde vuurwerkestafette in het centrum, hier direct om de hoek. Winkeliers rijden op een steekkar hun houten kist met meterslange vuurwerkrol uit op de straat en steken die aan. Vervolgens kan de volgende beginnen met knappen. Zelfs met oordopjes een hel, met veel lawaai en het ziet blauw van de kruitdampen. Wel een belevenis. Allard moest onder gebrul naar ons appartement teruggebracht worden. En aansluitend swingen onder het genot van schaafijs met siroop. Overal bandjes, luidsprekers, wat een drukte, wat een feest! De foto's geven slechts een beperkte beeld van de gekte hier. Groeten, JAM