Jamtam.reismee.nl

Meer locaal eten

Dear all, Inmiddels zijn we ruim twee weken op Tobago. We hebben in totaal drie dagen een auto gehuurd en zo behoorlijk veel van het eiland gezien. We waren bij de Argyle waterval, waar Jan al enige een duik durfde te nemen. Het ligt prachtig in het regenwoud, met net toen we klaar waren met de tour inderdaad REGEN. Verder hebben we de auto gebruikt om wat andere en werkelijk prachtige stranden te zien. Plaatjes! Ook onder water is Tobago de moeite waard. Op veel plekken kun je prima snorkelen en zie je de mooie vissen voor je duikbril langszwemmen. Wat voor ons nieuw was waren de reusachtige bladkoralen van soms wel twee meter hoogte. En we zwommen langs een heel grote groep zilverkleuruge vissen die samen als een grote vis opereerden. De manta staat nog op de verlanglijst. Veel dagen waren we in de ochtend op het plaatselijke strand van Crown Point, Store Bay. Heerlijk dobberen in heel helder en vaak rustig water. Allard heeft er 3 december voor het eerst gesnorkeld. Toen hij de eerste visjes gespot had zei hij: " Zo nu kunnen we wel buiten de lijntjes". Tja,  papa en mama gaan voor de interessante vissen namelijk ook buiten de touwen zwemmen... Gisteravond zijn we met de bus naar de hoofdstad geweest voor de kerstverlichting in de botanische tuin. Mooi gedaan. Ja, we doen vergelijkend warenonderzoek. Na Madrid en Colombia van vorig jaar mag Scarborough er ook zijn met de lichtjes. We hebben hier de was even weer laten doen. Wat kan en mens blij zijn met schoon goed. Nou ja schoon. Er zijn nogal wat kledingstukken met onbestemde en hardnekkige vlekken. Ook heel fijn: we hebben hier warm water. Ik zie wat fronsende blikken alsof je dat in de tropen nodig hebt. Nou, een koude douche kan vast soms wel eens heel lekker zijn, maar heeeeeel vaak ook helemaal niet! Morgen gaan we met een taxi naar de andere kant van het eiland, een kleine twee uur rijden. We zitten in Charlotteville en hebben geboekt bij Top River Pearl. De plaatjes zijn veelbelovend: www.topriver.com En dan nog even  de locale cuisine. De dobles waren wel ok: gebakken deegplakken met een bonenprutje en natuurlijk scherpe saus. De kaneelchips was verrassend maar wel voor herhaling vatbaar. En we hebben groene bananen gehad. Dat is een soort die met veel pittige kruiden ( alles lijkt met kerrie te gaan) naar aardappel smaakt. Ook goedgekeurd. En mmmmm, roti, soms met mango, soms met pompoen, en natuurlijk aardappels, kikkererwten en eventueel kip. Ten slotte het weer. In de ochtend is het vaak zonnig, maar in de middag valt er vaak een bui, vaak meer dan een. De regentijd schijnt per 15 december officieel voorbij te zijn en het zou nu toch echt beduidend minder moeten regenen. Nou, laten we dat maar hopen. JAM