Jamtam.reismee.nl

De laatste dag met wijze woorden

Hoi allemaal, Alweer onze laatste avond in Suriname. Nu maken we ons op voor de terugreis naar Nederland. Het zit er op. De vijf en een halve maand zijn voorbij gevlogen. We zijn nu in Domburg, een dorp 20 kilometer ten zuiden van Paramaribo. 's Avonds zitten we hier in de herrie van de natuur. Vogels, krekels, padden en kikkers brullen om het hardst. Af en roe hoor je de brulapen op de achtergrond. Zaterdagochtend hebben we met de tuinman een lange wandeling gemaakt op een oude plantage aan de andere kant van de Surinamerivier. Het regende wel een beetje veel, maar we hebben een aardige indruk gekregen van de leefwijze van de bewoners aldaar. Het is allemaal erg eenvoudig. Ze leven daar van hun eigen tuintje, waarin van alles groeit en voor ons volkomen onherkenbaar is. De overige dagen hebben we wat rondgeschouwd in de buurt van ons appartement. We hebben een groep apen bij de ingang van het vakantieparkje kunnen bewonderen en er lag een kaaimannetje te zonnen in de slootswal niet ver van hier. De toucan, de tijger, de poema en de miereneter hebben zich nog niet laten zien. Het was een goede keuze om vijf en een halve maand op reis te gaan. We hebben de tijd gehad om na te kunnen denken, ook al hebben we onze tijd niet altijd nuttig besteed. Door hele dagen met Allard door te brengen, leer je elkaar goed kennen, wat we zeer waardevol vonden. We hebben heel veel mooi dingen gezien. De plekken waren allemaal heel verschillend en elk land had wel iets waar we enthousiast over waren. Anders dan op eerdere reizen waren we nu zo ongeveer dag en nacht online. Dit maakte dat we soms het idee hadden dat we helemaal niet zo ver weg waren. Je kunt je niet meer verstoppen, zo lijkt het. En straks weer thuis. Daar kunnen we weer genieten van het comfort van een eigen huis, waar we alles hebben. En een supermarkt waar je vindt wat je zoekt en de toevoer betrouwbaar en regelmatig is. En weer eens wat anders dragen dan de  afritsbroeken met hardnekkige vlekken en die paar gekreukelde tshirts die in de rugzak meereizen. Hopelijk kunnen we de luxe van thuis nog lang en als bijzonder waarderen. We laten veel in Suriname achter aan afgedragen kleding en nemen goede voornemens mee terug. In Groningen hebben we nog een paar dagen om bij te komen. Vanaf maandag gaat Allard naar school en begint voor Jan het werk weer. Marjon start per 1 februari weer met werken. Ons reisverslag is nu ten einde. Voor ons was het mooi om op deze manier de geinteresseerden op de hoogte te houden. Voor de lezers was het hopelijk een bron van informatie en (leed)vermaak, en wie weet inspirerend. Groeten, JAM