Jamtam.reismee.nl

Slapen hanen eigenlijk wel?

Hi there, We zitten inmiddels alweer 5 dagen in Charlotteville, precies aan de andere kant van het eiland. Charlotteville is een vissersdorpje met een kleine duizend inwoners tegen een berghelling opgebouwd, aan de rand van het regenwoud en aan een mooie baai. Er is een supermarkt van wel 24 vierkante meter met heel veel ruimte in de schappen. Alleen het hoogst noodzakelijke hebben ze en dan zo ongeveer geen voorraad. Dagelijks komen hier verder pickups en kleine vrachtautootjes die toeterend door het dorp gaan om groete en fruit te verkopen of waspoeder of grote verpakking koekjes. Verder hebben we een hokje aan het strand ontdekt waar ze vers brood bakken. Het liefst willen ze dat je bestelt van tevoren, maar dan heb je wel warm brood.  Voor de warme hap heb je hier een paar eetmogelijkheden. Er is 1 restaurant en twee plekken waar je ook nog maaltijden kunt afhalen. En nog iemand die prive maaltijden kookt. Maar voor alles geldt hier op is op. We eten hier vooral kip, kip, kip en kip, vis of vegetarisch. Vandaag voor het eerst zelf gekookt. Verse tonijn van de visafslag, zoete aardappelem, pompoen en warme banaan. Het was lekker en we waren apetrots. Het dorp ligt in het regenwoud wat inhoud dat de mango's, bananen, cacaovruchten, broodvruchten en wat zoal niet meer aan de bomen hangen. De papagaaien vliegen in grote getale over en we hebben zelfs de mot-mot gezien. We hebben een mooie ruime accommodatie met woonkamer, keuken, 2 slaapkamers en een eigen balkon met fantastisch uitzicht op de baai. Ook hebben we wat huisdieren, zoals vleermuizen en een mega motvlinder. In het hele dorp scharrelen kippen, hanen en geiten rond. Minstens elk uur worden we gewekt door de dorpshanen, die onder je raam lijken te zitten. Na 1 nacht  slapen we met gesloten ramen en ventilator aan, zodat we vooral die horen. En ook niet de vuilnisauto die 's nachts het afval ophaalt, tegen half vier... Het lokale vermaak bestaat uit rondhangen aan het strand; daarvoor hebben ze een werkwoord: to lime. En natuurlijk bij de LOTTO- boer, onder het genot van sterke drank. Wel een trieste bedoening. Verder wil men hier graag zijn muziek met de rest van het dorp delen; zowel uit auto's als uit en paar huizen schalt de reggeamuziek.  Allard is ook hier een attractie. Alle mannen willen met hem een boksbegroeting doen, of vragen of ze zijn zonnebril mogen hebben. Hij is al dapper "good morning" en "byebye" aan het roepen, waar hij er eerst gefrustreerd  over was dat iedereen hier Engels spreekt en hij dat niet kan. We zijn naar 2 mooie stranden geweest en een wandeling naar fort Campbelton. Dat wil zeggen 2 kanonnen op een uitzichtspunt. Morgenochtend half 6 gaat Jan mee vissen met een lokale visser. In het volgende verhaaltje kunnen jullie in visserslatijn lezen over de vangst. Groeten, JAM

anna

Het skypen met de oma's en tante Boer was een groot succes. Ze kunnen maar niet begrijpen dat zoiets mogelijk is. Bedankt en een kus van ons allemaal.